Nu får det vara nog!

-”Du är den smartaste och den dummaste personen jag känner”

ett citat taget från serien Homeland där Saul i stor frustration försöker vägleda sin kollega från att fatta ett rent utsagt korkat beslut. När jag hörde detta slogs jag av att det citatet passar in som handen i handsken på vår generation. Vi är de smartaste och de dummaste på en och samma gång. I ena stunden kan jag hänföras över vart forskningen för oss, och i den andra nås jag av att årets internettrend är att ta en spegelselfie helt naken, men med hjälp av ett pekfinger ska man då täcka sina ”känsliga” delar. Jag får lust att skrika ut i frustration, VAD I HELA FRIDENS NAMN HÅLLER VI PÅ MED? Vi är så upptagna av självförverkligande, materialism och egoism att vi helt och hållet försummar den intelligens som jag tror att varje människa någonstans bär på. Detta gäller även mig själv som verkar tro att livet blir komplett om jag köper en julduk i beigt linnetyg.

 

Jag är snart färdig kriminolog och är något insnöad på det här med prevention. I ren och skär naivitet tror jag att en person som begått sitt första brott borde tänka om och göra rätt när denne får höra hur en framtid i kriminalitet kan se ut. Samtidigt lever jag själv inte på samma vis. Ta miljön som exempel. I min ungdom fick jag något slags ryck och beslutade att här skulle minsann inte konsumeras hit och dit, endast miljömärkta varor osv. Denna period stannade tvärt upp när jag möttes av ”lilla du, nu får du nog lugna ner dig”. Därefter har jag fortsatt med vad jag tror större delen av befolkningen sysslar med.

Nej men dessa miljönissar de är lite over the top, de behöver ta en kaffe och lugna ner sig lite.Jag bidrar trots allt till en bättre miljö, jag källsorterar (oftast) och går faktiskt ibland istället för att ta bilen. Det här med att jorden håller på att förstöras gäller inte mig, det värsta som kan hända är väl att en storm kommer och fäller ner några träd.”

 

När miljövideor susat förbi på sociala medier har jag tänkt att jag vill se något underhållande istället, jag har ju faktiskt pluggat hela dagen. Jag har alltid sagt att när man är 25 år då är man vuxen, och jag är faktiskt just 25 år. Jag vill inte att mina framtida barn ska skämmas över mig och säga varför gjorde du ingenting, du som hade en chans? Då kommer inte svar som, men jag lyssnade på en miljöpodd en gång hålla. Jag vill kunna säga att jag var lat och okunnig, men jag tog mitt förnuft till fånga. Istället för att ta en spegelselfie naken, så bestämde jag mig för att det inte är en fråga om bekvämlighet, utan en fråga om  SKYLDIGHET.

 

Så let´s förena oss, vi lata och okunniga individer, framtiden är ljus OM vi sätter igång nu.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0